Сьогодні, 21 жовтня, у Кропивницькому відбулось обговорення шляхів реформування системи управління освітою у форматі круглого столу «Досвід Тернополя – перспективи для Кропивницького».
Фото «БРК» з шкіл Тернополя
У обговоренні взяв участь секретар міської ради, начальниця управління освіти, депутати, керівники шкіл, вчителі, батьки.
Представниці громадської організації «Батьківська рада Кропивницького» презентували досвід фінансової автономії, безпеки, харчування, громадського бюджету у школах Тернополя.
Фінансова автономія шкіл
Рішення про фінансову автономію шкіл Тернопільська міська рада прийняла у 2005 році. Усі школи перевели на самостійну бухгалтерію. Контракти директорів шкіл укладаються з міським головою.
Як повідомила юристка ГО «Батьківська рада Кропивницького» Євгенія Захарченко, для ведення обліку та проведення тендерів в штаті школі є дві посади бухгалтера, які підпорядковуються директору школи. Додаткове преміювання вчителів, вихователів, кухарів проводиться коштом бюджетних міжтрансферних угод.
– У Тернополі, як і Кропивницькому є діти, які мешкають у селах неподалік обласного центру. Ці діти вчаться в школах і садочках Тернополя, але батьки проживають і працюють в селах і там сплачують податки. Тому в Тернополі вирішили, не приймали до садочків і шкіл дітей поки не будуть укладені міжтрансферні угоди. І голови цих сіл сплачують кошти, – пояснила юристка.
Також за її словами, кожен директор школи Тернополя за складність роботи щомісяця отримує з бюджету міста 50% надбавку до заробітної плати.
Своєю чергою начальниця управління освіти Лариса Костенко повідомила, що у Кропивницькому автономні 10 закладів освіти. Керівники також отримують 50% доплати.
– Щодо фінансової автономії – я за. Ми постійно керівників закладів налаштовуємо. Будемо звертатись до депутатів, щоб вирішити на державному рівні збільшення зарплати для бухгалтерів. Також підняття заробітної плати для працівників харчоблоків, – каже Лариса Костенко.
Ліцей «Сокіл» у Кропивницькому автономний. Директор Сергій Сторчаус розповів, що три роки шукав бухгалтера. За його словами, величезна проблема знайти фахівця, треба працювати з бюджетом, тендерами, а зарплата мала.
Харчування
Найжвавіше батьки, директори шкіл, представники організацій обговорювали питання харчування в школах.
– Кропивницький та Тернопіль дуже схожі за кількістю населення, дохідною частиною міського бюджету, кількістю закладів освіти. Після впровадження фінансової автономії в школах дуже класно запустили систему з харчування. Директори шкіл почали віддавати харчоблоки в оренду ФОПам, зали їдальні це не стосується, – каже Олена Бринза, керівниця ГО «Батьківська рада Кропивницького».
За її словами, оренда укладається щорічно, строком на один рік. За оренду харчоблока ФОП сплачує символічну 1 грн. ФОП сам наймає кухарів та їх помічників, закуповує продукти, складає меню згідно з вимогами до шкільного харчування. ФОП сплачує за комунальні послуги, оновлює за власні кошти кухонне приладдя. Якщо до роботи ФОПа будуть суттєві зауваження – директор може розірвати договір оренди.
– ФОП зацікавлений, щоб його сніданки та обіди добре купували школярі, тому ФОП постійно опитує учнів та їх батьків про їх побажання, – додала Олена Бринза.
Якщо у дитини є певні медичні рекомендації щодо харчування, приносять довідку – і ФОП цій дитині готує страви із врахуванням харчової специфіки. У двох школах, які відвідала Батьківська рада Кропивницького, сніданок готують в середньому на 250-300 порцій, обід на 500-700 порцій.
Як повідомила керівниця «Батьківської ради», ціна на сніданки та обіди така, як у міських школах Кропивницького, або дорожча на 2-4 гривні.
За сніданки як і в Кропивницькому 70% сплачують батьки, 30% міський бюджет.
Також у всіх школах Тернополя є буфети-ФОПи, території закладів закриті. Асортимент буфетів: соки, печиво, паніні (без майонезу) булки, гарячі напої тощо, усе – окрім заборонених для реалізації школярам продуктів (чіпси, газовані напої тощо).
Під час обговорень деякі директори Кропивницьких шкіл зазначали, що наразі харчування у закладах на високому рівні і нарікань немає.
Директорка школи № 32 та депутатка міської ради Анна Ніжнікова готова на впровадження експерименту, якщо батьки не будуть проти. Оскільки у школі два харчоблоки, вона запропонувала, щоб на одному харчоблоці працювали шкільні кухарі, на іншому ФОП.
Начальниця управління освіти Лариса Костенко каже, не раціонально віддавати підприємцю вже зроблений харчоблок. Наразі у школах тривають ремонти харчоблоків. Працівники шкільних їдалень підвищили кваліфікацію та навчались готувати страви Євгена Клопотенка. 12 страв впровадили в меню.
– Досліджували організацію харчування в Тернополі, проблеми також є, і погані відгуки щодо харчування, – каже Лариса Костенко. – Міська влада вкладає великі кошти в харчоблоки, на сьогодні вартість одного з обладнанням понад 6,5 мільйонів гривень. Вже 8 закладів мають такі харчоблоки. В тому році розробили 6 проєктів на капітальний ремонт харчоблоків і їдальні найбільших шкіл міста, подаємо їх всі, щоб залучити фінансування. Є пропозиція на наступний рік залучити гроші з державного бюджету на Науковий ліцей. Не раціонально віддати ФОПу вже зроблений харчоблок, щоб він заробляв, – додала Лариса Костенко.
Наталія Чередніченко депутатка та директора «Наукового ліцею» сказала, що ініціюватиме запит щодо підвищення зарплати працівникам харчоблоків.
Камери відеоспостереження
Як повідомила Олена Бринза, у Тернополі камери є в усіх 44 школах і в усіх 38 садочках.
Кошти на встановлення виділили з міського бюджету. У школах Тернополя процес встановлення камер відеоспостереження розпочали у 2018 році. На той момент вартість встановлення і підключення була 12 120 грн для однієї школи (розрахунок 3-4 камери). Наразі камери у кількості в середньому 30 штук є в кожній із 44 шкіл Тернополя.
У 2020 році міський бюджет Тернополя виділив 900 тис. грн на встановлення камер відеоспостереження у всіх 38 садочках міста.
У свою чергу начальниця управління освіти Лариса Костенко повідомила, що у Кропивницькому коштом міського бюджету і спецфонду встановлено 176 камер, тобто 37 закладів загальної середньої освіти обладнані камерами. Також 6 дошкільних закладів мають камери. Також у Кропивницькому встановили 10 АПС (автоматична пожежна сигналізація) у школах.
Фонтанчики з водою та шкільний громадський бюджет
У всіх школах Тернополя облаштовані фонтанчики з питною водою. Розташовані вони на вході до їдальні, мають систему фільтрації. У 2019 році на їх встановлення, а також оновлення в школах, де вони попередньо були, виділили з міського бюджету 2,6 млн грн. Фільтри регулярно замінюють також за кошти міського бюджету.
Крім того, у 2020 році міська влада запустила «Шкільний громадський бюджет». Кожна школа розробляє проєкти і подають їх конкус. Переможці отримають кошти на його реалізацію. Наприклад, облаштували шкільну телевізійну студію. Школярі записують відео та мають YouTube канал.
Лариса Костенко розповіла, що концепцію переходу на питні фонтанчики розглядали ще 8 років тому. Розробили проєкти на деякі школи. Але системи не отримали сертифікати на воду.
За її словами, в умовах пандемії заборонено використовувати такі питні фонтанчики загалом.
Також начальниця управління освіти додала, що школи міста також перемагали у Громадському бюджеті Кропивницького. А за кошти субвенції отримували планшети, кабінети фізики.
***
Представниці «Батьківської ради» запропонували створити робочу групу, що займеться створенням дорожньої карти, для покращення шкіл Кропивницького. Їх підтримали присутні депутатки міської ради.
– Ми пропонуємо створити у міській раді робочу групу, у яку увійдуть депутати, представники ГО, управління освіти, щоб ми разом розробили дорожню карту цих реформ. Я розумію, що за рік ми не зможемо зробити, але завдяки цій ініціативі ми можемо розробити покрокове реформування додаткових освітніх послуг, – каже Олена Бринза.
А 30 жовтня запросили на безплатний онлайн вебінар для директорів закладів освіти та бухгалтерів Кропивницького щодо закупівель. Проводитиме вебінар адвокатка Тетяна Руденко. Анкета для реєстрації буде доступна на сторінці «Батьківської ради» у Фейсбуці.